Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1 Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA w Dąbrówce Małej, zwana dalej OSP. § 2 Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, a także niniejszego statutu. § 3 Siedzibą OSP jest Dąbrówka Mała. § 4 Terenem działania OSP jest miejscowość (zakład pracy) będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej. § 5 Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną. § 6 Ochotnicza Straż Pożarna jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej. § 7 Ochotnicza straż pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej, według wzorów określonych w odrębnych przepisach. § 8 Działalność Ochotniczej Straży Pożarnej opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników. Rozdział II CELE, I SPOSOBY DZIAŁANIA § 9 Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest: 1) Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami, 2) Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń, 3) Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi, 4) Rozwijanie wśród członków Ochotniczej Straży Pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej, 5) Uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich, 6) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu. § 10 Zadania i cele wymienione w § 9, Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przez: 1) Organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochronny przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej, 2) Organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych, 3) Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej, 4) Prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP, 5) Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn, 6) Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej, 7) organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną, 8) prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu. Rozdział III CZŁONKOWIE , ICH PRAWA I OBOWIĄZKI § 11 Członkami OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach /Dz. U. Nr 20 poz. 104/. § 12 Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji. § 13 Członkowie OSP dzielą się na: 1) członków czynnych, 2) członków młodzieżowych drużyn pożarniczych, 3) Wspierających, 4) Honorowych. § 14 Członkiem czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowska i złożyła przyrzeczenie w następującej treści: „W pełni świadomy obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia.” § 15 1) Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie, 2) Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku 16-18 lat mogą być wybierani do władz OSP, 3) Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych oraz miejscu zamieszkania, 4) Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku. § 16 Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w rozwoju OSP, wspomagająca finansowo bądź w innej formie jej działalność. Członek wspierający – osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo: 1) Uczestniczyć w walnym zebraniu członków OSP i być wybieranym do władz OSP, 2) Korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP. § 17 Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużony dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich. § 18 Członkowie czynni i honorowi mają prawo: 1) Wybierać i być wybieranymi do władz OSP, 2) Uczestniczyć w Walnym Zebraniu z prawem głosu, 3) Wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP 4) Korzystania z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP, 5) Używać munduru i odznak. § 19 Do obowiązków członka czynnego należy: 1) Aktywnie uczestniczyć w działalności OSP, 2) Przestrzegać postanowień niniejszego statutu jak też regulaminów i uchwał władz OSP, 3) Podnosić poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym, 4) Dbać o mienie OSP, 5) Regularnie opłacać składki członkowskie. § 20 Zarząd OSP spośród członków czynnych tworzy jednostkę operacyjno techniczną. § 21 Członkostwo ustaje na skutek: 1) Dobrowolnego wystąpienia z OSP, 2) Wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu, 3) Skreślenia z powodu nie usprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 1 rok, 4) Likwidacji OSP, 5) Śmierci, 6) Likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym. § 22 Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały przysługuje prawo wniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania osoba ta nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w § 18 i § 19 niniejszego statutu. § 23 W przypadkach szczególnych wykluczenie może nastąpić na mocy uchwały zarządu OSP zatwierdzonej przez walne zebranie. § 24 Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone jej przedmioty i umundurowania będące w dyspozycji OSP. Rozdział IV WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP § 25 Władzami OSP są: 1) Walne Zebranie, 2) Zarząd, 3) Komisja Rewizyjna. A. Walne Zebranie § 26 Walne zebranie jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród siebie od 5 – 9 członków zarządu, trzech członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd gminny. W składzie większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. § 27 Do kompetencji walnego zebrania należy: 1) Podejmowanie uchwał o zmianach i rozwiązaniu OSP, 2) Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej z ich działalności, 3) Uchwalanie rocznego planu działalności i budżetu OSP, 4) Ustalanie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie, 5) Podejmowanie uchwał w sprawie udzielania absolutorium dla ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej, 6) Rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP, 7) Podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP, 8) Podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zdobyciu środków trwałych, 9) Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zapisów i darowizn, 10) Wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP. § 28 Przebieg walnego zebrania oraz podjęcie na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów. § 29 Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo - wyborcze zwoływane jest raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok. § 30 Zwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania. § 31 Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP: 1) Z własnej inicjatywy, 2) Na żądanie komisji rewizyjnej OSP, 3) Na żądanie 1/2 liczby członków OSP, 4) Na żądanie Związku OSP Rzeczypospolitej Polskiej. § 32 Nadzwyczajne walne zebranie OSP zwoływane jest przez zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania. § 33 Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz zmiany statutu i rozwiązania OSP są podejmowane większością 2/3 ogólnej liczby głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków. § 34 W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków, zarząd jest zobowiązany przed upływem 14 dni zwołać ponownie walne zebranie według tego samego porządku obrad. Walne zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków, z wyjątkiem uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie. § 35 Wybory do władz OSP odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym. B. Zarząd § 36 1) Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika straży, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik straży sprawuje funkcję wiceprezesa. 2) Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków w miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu. § 37 Do zadań zarządu należy: 1) Reprezentowanie interesów OSP, 2) Realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania, 3) Zwoływanie walnego zebrania, 4) Niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o zmianie statutu, 5) Informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o swoim składzie, o miejscu zamieszkania członków, a także o adresie siedziby OSP najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu wyboru lub wprowadzenia zmian, 6) Udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością, 7) Opracowywanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu, 8) Zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych, 9) Przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP, 10) Przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak, 11) Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno - oświatowych i sportowych, 12) Dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań, 13) Rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP, 14) Wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu, a nie przypisanych kompetencjom walnego zebrania § 38 Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem prac zarządu. § 39 Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP. § 40 Do ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie różnej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad. § 41 Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik. § 42 Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno - techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń. Do naczelnika straży należy: 1) Wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno - technicznych, 2) Organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP, 3) Czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP, 4) Kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą, 5) Kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo - gaśniczych, 6) Dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji, 7) Opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony ppoż. miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki. § 43 Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno - technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia: 1) Pochwałę ustną, 2) Pochwałę w rozkazie naczelnika straży, 3) Wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody, 4) Sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki. § 44 Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno - technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne: 1) Upomnienie ustne, 2) Nagana w rozkazie naczelnika straży, 3) Wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP. C. Komisja Rewizyjna § 45 Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy: 1) Przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich, 2) Składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP, 3) Przedstawienie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności, 4) Wnioskowanie o udzielanie absolutorium ustępującemu zarządowi. § 46 Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego. § 47 Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym. § 48 Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzone na najbliższym walnym zebraniu. Rozdział V MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP § 49 Majątek i fundusze OSP powstają z: 1) Składek członkowskich, 2) Dotacji, darowizn, spadków i zapisów, 3) Dochodów z majątku i imprez, 4) Ofiarności publicznej, 5) Wpływów z działalności gospodarczej. § 50 OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP. Rozdział VI ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZYWANIE OSP § 51 Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków. § 52 Wniosek o rozwiązanie OSP, względnie zmianę statutu, może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków. § 53 Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP powinno by doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania. § 54 W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania komisję likwidacyjną ustala organ rejestrowy. § 55 Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność Związku OSP RP, natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.